Παιχνίδι Ρόλων: Ένα ταξίδι στoν φανταστικό κόσμο του παιδιού μας!
Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι ρόλων, αυξάνουν τη γνώση και την κατανόηση του εαυτού τους, των άλλων και του φυσικού κόσμου γύρω τους. Σύμφωνα με έρευνες σχετικά με τη γνωστική ανάπτυξη και τον εγκέφαλο μας, προκύπτει ότι τα μικρά παιδιά μαθαίνουν με την κατασκευή γνώσεων με έναν πιο φυσικό και διαδραστικό τρόπο, που περιλαμβάνει όλες τις αισθήσεις. Έτσι λοιπόν το παιχνίδι συμβάλλει σε όλους τους τομείς ανάπτυξης των παιδιών.
Τα παιχνίδι...
-ως τμήμα ενός συστήματος άτυπης εκπαίδευσης, προετοιμάζει το παιδί για την είσοδο στον κόσμο των ενηλίκων
-ανασυνθέτει την πραγματικότητα στα πλαίσια ενός συμβολικού πειραματισμού δρα κοινωνικοποιητικά μέσα από την μεταμόρφωση
Τα παιδιά...
-παίζουν με εικόνες του δικού τους μέλλοντος
-χρησιμοποιούν τις μελλοντικές τους ταυτότητες
-ελέγχουν & διαπραγματεύονται τις τωρινές κοινωνικές ταυτότητες
Το παιδί μέσα από το παιχνίδι μαθαίνει να
-κατανοεί & να εκφράζει τα συναισθήματά του
-ελέγχει τον θυμό & τις ενορμήσεις του
-ηρεμεί
-αισθάνεται ικανοποίηση για αυτά που μαθαίνει και μπορεί να κάνει
-κατανοεί και να ενδιαφέρεται για τα συναισθήματα των άλλων (ενσυναίσθηση)
-σέβεται τη διαφορετικότητα & να δομεί θετικές, συνεργατικές σχέσεις με άλλους και να επιλύει συγκρούσεις
-είναι υπεύθυνο και να λαμβάνει αποφάσεις
-αναζητάει & να προσφέρει βοήθεια
Μέσα από το βιωματικό παιχνίδι και τα παιχνίδια ρόλων, λοιπόν, το παιδί αναπτύσσει διάφορες δεξιότητες, δίνει ζωή και χαρακτήρα στα αντικείμενα και μεταμορφώνεται και το ίδιο “σαν” να ήταν κάποιος άλλος. Του δίνεται η ευκαιρία να πράξει αναλόγως και να μπει για μία φορά “στα παπούτσια του άλλου”.
Παιχνίδι Ρόλων και Ανάπτυξη Γνωστικών Δεξιοτήτων
Μέσα από το παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά αναπτύσσουν τις γνωστικές τους δεξιότητες, όπως την ικανότητα να οργανώνουν τις σκέψεις τους σε μια αλληλουχία αιτίου-αποτελέσματος, να δημιουργούν ιδέες, να επιλύουν προβλήματα και να χρησιμοποιούν συμβολισμό. Οι γνωστικές διαδικασίες στο παιχνίδι περιλαμβάνουν επίσης την αποκλίνουσα σκέψη – την ικανότητα δημιουργίας πολλών λύσεων σε ένα μόνο πρόβλημα ενισχυμένη αφηρημένη σκέψη και προοπτική λήψης. (Sandra Russ,2004)
Παιχνίδι Ρόλων και Συναισθηματικές Διεργασίες
Περαιτέρω, αναφέρονται δύο ευρείες συναισθηματικές διεργασίες – πρόσβαση σε σκέψεις με επιρροές και άνοιγμα σε καταστάσεις – που συμβαίνουν στο παιχνίδι ρόλων. Τα παιδιά έχουν πρόσβαση, μαθαίνουν και βιώνουν σκέψεις και συναισθήματα. Επιπλέον, μέσα από το παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν και να ελέγχουν τις επιπτώσεις, να ρυθμίζουν το συναίσθημα και να βρίσκουν ευχαρίστηση και απόλαυση στο παιχνίδι και τη δημιουργικότητά του. Οι εμπειρικές αποδείξεις υποδηλώνουν μια σημαντική σχέση που περιλαμβάνει το παιχνίδι, την επίδραση και τη δημιουργικότητα, έτσι ώστε τα παιδιά που επιδεικνύουν μεγαλύτερη επιρροή στο παιχνίδι να αποδίδουν καλύτερα σε εργασίες διαφορετικής σκέψης. (Sandra Russ,2004)
Το παιχνίδι ρόλων ...
-Προτρέπει τη μάθηση μέσω της φαντασίας & της πράξης
-Δίνει την δυνατότητα στα παιδιά
-να μάθουν να οικοδομούν τη γνώση & να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους
-να εφευρίσκουν αυτό που απαγορεύεται
-να σκηνοθετούν μια σύγκρουση, ενισχύοντας την καταπολέμηση του άγχους
-να αναπαριστούν μια σκηνή που τους τρομάζει ή που επιθυμούν να πραγματοποιηθεί
-να αντιμετωπίζουν αγωνιώδεις καταστάσεις.
Και το κυριότερο αποτελεί ένα μέσο επικοινωνίας για εμάς και τα παιδιά μας! Καθώς μέσα από τις ιστορίες που δημιουργούν, τους ρόλους που επιλέγουν και τις σκηνές που δημιουργούν, μας επικοινωνούν όλα όσα δεν μπορούν να πουν με λόγια. Μας δίνουν πρόσβαση στις σκέψεις, τους φόβους και τις ανησυχίες τους.
tokopeli.gr είναι εδώ και μας παρέχει όλα όσα χρειάζονται τα παιδιά μας, κατάλληλα για κάθε αναπτυξιακό στάδιο. Επιλεγμένα με προσοχή και σεβασμό στο παιδί και τον γονέα, επιλέγει και μας προσφέρει τα κατάλληλα παιχνίδια για την υγιή ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού μας. Εξελίσσοντας τη φαντασία και τις γνωστικές του δεξιότητες, προσφέρει στιγμές χαράς και εγγύτητας σε όλη την οικογένεια.
Πηγή Russ, Sandra W., and Ethan D. Schafer. 2006. “Affect in Fantasy Play, Emotion in Memo- Pretend Play, Coping, and Subjective Well-Being 103 ries, and Divergent Thinking.” Singer, Dorothy G., and Jerome L. Singer. 1990. The House of Make-Believe: Children’s Play and the Developing Imagination.
Σύνταξη: Μαρία Φούντα Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας | Σχεσιακή Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπεύτρια Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβου Μέλος Διεθνούς Ένωσης Σχεσιακής Ψυχανάλυσης & Ψυχοθεραπείας (IARPP)